Protestantse Gemeente Callantsoog

Gedenkbord Gedenkbord
Gedenkbord na restauratie in atelier.

Herstel gedenkbord

Op 25 oktober 2012 is het historische gedenkbord weer opgehangen in onze kerk.Na maandenlang in Maastricht in het Bonnefantenmuseum te zijn gerestaureerd. Het gedenkbord is op 24 november 2012 onthuld door de burgemeester van de gemeente Zijpe, mevrouw M. Dekker. Aanwezig bij de onthulling waren o.a. nazaten van de familie Van der Mieden. De families Van der Mieden en Doubleth hebben dit bord in de 18e eeuw geschonken aan de bevolking van Callantsoog.

Geschiedenis herstel gedenkbord:

Zeer voorzichtig en heel precies om geen schade aan het gedenkbord toe te brengen is de onderste dwarsbalk losgenomen van de verticale delen en zijn de schroeven verwijderd. Microscopisch onderzoek wijst uit dat er een dunne vernislaag aangebracht is, waarschijnlijk omstreeks 1850. Deze vernislaag is sterk vergeeld met als gevolg dat de witte letters gelig lijken en dat het blauw van de randen nu groen lijkt (blauw met geel geeft groen). De oude vernislaag is verwijderd zonder de onderliggende verflagen aan te tasten. Een tijdrovende klus. .

Deze restauratie werd uitgevoerd door Stichting Restauratieatelier Limburg in het Bonnefantenmuseum in Maastricht en is toegankelijk voor bezoekers van het museum. In deze ruimte kon men ook zien hoe twee plafond/wandschilderingen uit het paleis op de Dam, gerestaureerd werden. We bevonden ons dus in voornaam gezelschap.

Eltjo Hoogenraad (2 juli 2012)

Herstel gedenkbord Herstel gedenkbord

Vanwege de restauratie van de kerk moest het gedenkbord waarop de geschiedenis van Callantsoog vermeld wordt, van de muur af. Een goede gelegenheid om dit voor ons en voor Callantsoog historisch zo waardevolle voorwerp grondig te laten schoonmaken en waar nodig te laten restaureren.

Keuze restauratie atelier
Uiteindelijk zijn er drie offertes uitgebracht en hebben we gekozen voor SRAL in Maastricht die zeer zorgvuldig te werk gaat en die o.a. ervaring heeft met de restauratie van wapenborden.

Een korte beschrijving:
Het betreft een groot eikenhouten gedenkbord (wandbord) van 230x169 cm waarop de geschiedenis van Callantsoog van 1200 tot 1741 in tekst geschilderd is. Het gedenkbord bestaat uit acht verticale panelen, aan de achterzijde verbonden door twee dwarsbalken met zwaluwstaart.
Bovenaan versierd met drie wapenschilden: links en rechts de beide schenkers van het gedenkbord (van der Mieden en Doubleth) en in het midden het wapen van de Noord-Hollandse Leeuw. Langs de randen versierd met een schildering van een gedecoreerde lijst met acanthus bladeren in barokstijl. Binnen deze lijst is op een zwarte ondergrond de tekst in oorspronkelijk witte verf geschilderd.
Dit gedenkbord is geschonken aan de bevolking van Callantsoog en heeft, voor zover ons bekend, altijd in de kerk gehangen.

Vervoer:
Op dinsdag 3 april 2012 werd het gedenkbord van de muur gehaald om naar het restauratie-atelier vervoerd te worden. Een bijzonder moment, want voor zover we weten is het gedenkbord niet eerder uit de kerk weg geweest.
Met vier man, twee op trappen en twee onder het bord, tilden we het gedenkbord voorzichtig van de dragende haken. Het gewicht viel ons mee maar het is wel erg groot om langzaam te laten zakken en tussen de banken en onder de koperen kroon door, neer te leggen op een gespreid bedje in het midden van de kerk. Daar is het helemaal ingepakt. In de verhuiswagen stond de beschermende kist al klaar zodat er tijdens het vervoer echt niets mee kan gebeuren.
De verhuiswagen is speciaal voor kwetsbare objecten en schilderijen geschikt: extra luchtvering tegen schokken en klimaat controle in de wagen.
Nog een bijzonderheid: ons gedenkbord krijgt tijdens het vervoer én tijdens de restauratie het edele gezelschap van een aantal op hout geschilderde wapenschilden van de Ridders van het Gulden Vlies. Deze wapenschilden hangen in de Grote Kerk van Den Haag en worden ook door het restauratieatelier SRAL in Maastricht gerestaureerd.

Eltjo Hoogenraad